Sunday, September 6, 2009

Balik Kampung

Assalamualaikum...( ceh tiba-tiba nak bagi salam, entry sebelum takde pun)

Awal puasa tempoh hari saya sekeluarga balik ke kampung suami di hujung Malaysia belah selatan..hehe saya balik Kampung Muar, Johor. Sampai Muar saya ingatkan ada kakak-kakak ipar rupanya hanya kami sahaja. Nak dijadikan cerita saya telah diminta oleh Abah Mentua untuk menyediakan juadah untuk berbuka puasa. ok la menten lagi, sekali dia suruh saya buatkan rendang Kerang...alamakkkkkk!!!!! ni yang lemah ni buat rendang setahun sekali jekk..itu pun tukang kacau dan kupas bawang..huwaa mammyyy tulun Ayongggg!!



Encik suami yang sedang memandu pulang ke kampung
(eleh tau dah sonok nak balik la tuh)


Encik Amirin yang dah terlentok.

Panik niiihh..apa lagi memasak di dapur yang bercirikan tradisional nasib baik tak suruh masak atas api! Haru haruaannnn wehh! apa lagi terimah kasih kepada yang mencipta talipon.hehe tepon laa omak den yang tersayang..resepi disalin dan dengan Kalimah Bismillah saya tekad dan nekad buat saja..tengok jam alamak dah pukul 5.00 adesss...ok Ayong kuat! boleh punya..dulu setakat tendang punching bag takde masalah..huuu lagikan buat rendang kerang...tapiiii ini masakk laaa...nekad sahaja laa..tak akan nak habaq kat Abah saya tak pandai buat, apakata kita pi bazar ramadhan..nak mampusss...


Dapur di kampung. kalau malam-malam tobat ajak teman. takut ada yang ngintai malam-malam..eheh perasaan saya laa

haa kalau nak tau..ini adalah dapur memasak di kampung suami saya, rumah beliau masih lagi mengamalkan ciri-ciri kampung, dengan pemandangan panorama hutan, sungai eh tipu parit okay. monyet, burung, unggas dan pastinya bila malam sejuknyee sampai macam malas nak bangun dan nak pi bilik air yang sememangnya kat luar rumah..dan pastinya saya mesti mandi tengah har..wehhh sejuk laa..mana tahan.. dah laa kita orang bandar..takpe kita pun ada kampung jugak..eeyylehhh macam tak biasa pulak. tiba-tiba jadi macam jakun pulak masuk kampung. ceh pigidah..

ok ni sambal kerang yang saya buat dan tak tau laa jadi ke tidak..tawakal jelahh..yang pasti rendang kerang gue udah licin..sedap la tuh..hahahh

hari ke 2 saya di kampung kami pergi ke pekan Muar nak beli soya Tanjung Agas yang terkenal tuh.. jam masih pukul 3.30 petang tapi orang dan beratur..pehh..tapi tekad nak jugak kann...

Orang ramai dan kerumun gerai Soya Tanjung Agas

Peh..makin ramai..murah rezeki tokey dia nih! ni nak buat jual soya jugak nih..ceh ceh buat rendang pun panik inikan buat soya..sudah la tuu!

Yang pasti rasa dia sangat laa sedap, sapa-sapa mai Muar memang rekemen rasa la Soya tanjung Agas..berlemak, pekat, manis..memang susah nak cari soya rasa macam ni..sungguh!..iskk ni wat saya tingin nih..isk nafsi nafsi..

ok ni Gambar terbaru Amirin sebelum kepala nya tidak ada telur lagi..eheh..sekarang Amirin sudah 6 bulan 3 minggu..wahh sat je!

Amirin yang sedang melepak-lepak di rumah Atuknya

Control hensem eh! ayaq liuq laa..




3 comments:

ai.zii said...

tomeinye amirin!!! mak amirin pon tomei jugek.. rindu kt ayong..bile nk gossip2..huhu..

ayong, balik muor kirim perencah mee bandung leh?? dh ade instant punye..tp nk yg "ABU BAKAR HANIFAH" punye..

ni dh tahap mengidap..kang meleleh ayaq lior cm amirin kang..

Omak kepada Amirin said...

ohh wokey wahai cik siti nor azimah bt idris..apa saja saya turutkan..hehehe

Anonymous said...

satu iktibar untuk kakngah!